Ανάλυση του φίλτρου sandbox της Google

από τον Δημήτρη Τσουκαλά

Πολλοί από εσάς είτε ασχολείστε είτε όχι με SEO (search engine optimization) πιθανών να έχετε ήδη ακούσει τη λέξη sandbox. Ίσως και κάποιοι από εσάς που ασχολείστε να «είχατε την τύχη» όπως και εγώ να περάσετε «τον ιό του sandbox» (όπως αποκαλώ) και συνεπώς να βρείτε περισσότερο ενδιαφέρον το σημερινό άρθρο.

Τι είναι το sandbox

Αρχικά θα πρέπει να πούμε ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ασχολούνται με SEO και ακόμη και σήμερα δεν πιστεύουν στην ύπαρξη του. Αναμφισβήτητα όμως υπάρχουν μαρτυρίες όπως τη δική μου, που είναι καταγεγραμμένες μέσα σε forum και SΕO κοινότητες. Το sandbox έκανε την εμφάνιση του το Μάρτιο του 2004 (τότε καταγράφηκε το πρώτο φαινόμενο). Είναι «προϊόν» της Google και ισχύει μόνο για τη συγκεκριμένη μηχανή αναζήτησης. Πρόκειται για ένα φίλτρο το οποίο κρατάει την ιστοσελίδα μας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε πολύ χαμηλές θέσεις στα αποτελέσματα των αναζητήσεων. Από τις παρατηρήσεις που έχουν συγκεντρωθεί διαπιστώνεται ότι το φίλτρο επηρεάζει τα καινούρια website (6 - 12 μήνες on line) που εμφανίζονται σε πολύ υψηλές θέσεις, μέσα σε γρήγορο χρονικό διάστημα και ανταγωνίζονται σε μεγάλο πλήθος αποτελεσμάτων. Έτσι λοιπόν το νέο website από εκεί που έχει πολύ υψηλές θέσεις για τις συγκεκριμένες λέξεις κλειδιά ξαφνικά πέφτει πολύ χαμηλά στις θέσεις κατάταξης. Το πόσο χαμηλά εξαρτάται από το βαθμό που έχει επηρεαστεί από το sandbox. Ο κανόνας λέει ότι όσο πιο πολύ ανεβαίνει το επίπεδο ανταγωνισμού και δυσκολίας των λέξεων που βελτιστοποιείται μια ιστοσελίδα τόσο μεγαλύτερο είναι και το ποσοστό που επηρεάζεται. Το φίλτρο του sandbox επηρεάζει σχεδόν όλα τα καινούργια website αλλά το θετικό για εμάς είναι ότι «χτυπάει» σχεδόν πάντα την αγγλική γλώσσα. Τουλάχιστον δεν έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο στην ελληνική γλώσσα.

Γιατί υπάρχει το sandbox

Εδώ χρειάζεται μεγάλη κουβέντα και έχουν γίνει κατά καιρούς πάρα πολλές συζητήσεις και ανταλλαγές απόψεων στα seo forums μεταξύ ανθρώπων που είτε βρέθηκαν σε αυτή την κατάσταση είτε απλά κατέθεσαν τη γνώμη τους. Το σίγουρο είναι ότι αποτελεί μεγάλο μπελά για τους webmasters. Φημολογείται ότι ο κύριος λόγος ανακάλυψης του sandbox από την Google έγινε για την καταπολέμηση των spammers. Φυσικά με τη μέθοδο του sandbox δεν εξετάζεται το κατά πόσο καλό είναι ένα website αλλά ουσιαστικά μπαίνει υπό επιτήρηση για ένα χρονικό διάστημα έτσι ώστε να αναγκάσει τον τυχόν spammer που προσδοκεί σε γρήγορες πωλήσεις να εγκαταλείψει. Αυτή είναι μια προσπάθεια του Google να διατηρήσει ποιοτικά και σχετικά αποτελέσματα.

Είναι η ιστοσελίδα μου παγιδευμένη στο sandbox

Το πρώτο πράγμα που απασχολεί τους webmasters μόλις ακούσουν για την ύπαρξη του sandbox είναι μήπως έχουν πέσει ήδη στην παγίδα του. Θα σας δώσω ένα link από ένα πολύ αξιόλογο και αξιόπιστο website που έχει έναν πάρα πολύ καλό ανιχνευτή για το φίλτρο. Ακολουθήστε το παρακάτω link : sandbox detection tool εδώ θα διαπιστώσετε εάν είστε παγιδευμένοι και το ποσοστό που επηρεάζει το sandbox την ιστοσελίδα σας. Θεωρώ ότι το παραπάνω link είναι το καλύτερο εργαλείο ανίχνευσης του συγκεκριμένου φίλτρου που υπάρχει σήμερα στο διαδίκτυο.

Ναι πάσχω από τον ιό του sandbox

Εκείνη την περίοδο θα παρατηρήσετε ότι ενώ στο Google θα πιάνεται «πάτο» στις άλλες δύο μεγάλες μηχανές αναζήτησης Yahoo & MSN θα λαμβάνεται εξαιρετικές θέσεις. Μπορεί ακόμη να διαπιστώσετε ότι για λέξεις κλειδιά όπου δεν είχατε βελτιστοποιήσει τη σελίδα σας να παίρνετε πολύ καλές θέσεις. Τώρα το ερώτημα είναι τι μπορείτε να κάνετε γενικότερα; Ασχοληθείτε με στρατηγική link, γράψτε κάποιο άρθρο και δημοσιεύστε το σε κάποιο γνωστό blog site και τραβήξτε κόσμο μέσω αυτού στην ιστοσελίδα σας. Εάν φυσικά υπάρχει η οικονομική δυνατότητα ξεκινήστε μια καμπάνια pay per click για την περίοδο που θα είστε «βυθισμένος στην άμμο». Πάντως το σίγουρο είναι ότι από τη στιγμή που θα εξέλθετε, θα έχετε πολύ καλές θέσεις για τις λέξεις κλειδιά που είχατε βελτιστοποιήσει αρχικά τη σελίδα σας.

Υπάρχει τρόπος να βγω από το sandbox τώρα;

Το μόνο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να περιμένετε μέχρι να τελειώσει ο χρόνος της επιτήρησης σας. Αυτό είπαμε εξαρτάται από το πόσο σας έχει επηρεάσει. Συνήθως σας κρατάει από 1 - 6 μήνες.

Τρόποι αποφυγής του φίλτρου sandbox

Όπως προανέφερα το sandbox χτυπάει κυρίως ιστοσελίδες με πολύ ανταγωνιστικές λέξεις κλειδιά. Συνεπώς αυτό που συμβουλεύω είναι ότι από τη στιγμή που έχετε ένα καινούριο website μην προσπαθήσετε κατευθείαν να μπείτε στο «τριπάκι» των πρώτων θέσεων που αφορούν μεγάλο πλήθος ανταγωνισμού, αλλά δώστε χρόνο στην ιστοσελίδα σας για να ωριμάσει και βγείτε μπροστά όταν πρέπει. Ξεκινήστε για παράδειγμα με μια δυνατή εκστρατεία ποιοτικών συνδέσεων (links) έτσι ώστε να ανεβάσετε τη δημοτικότητα σας, αλλάζοντας συχνά - πυκνά την περιγραφή (description) και το anchor text του link σας. Μην πραγματοποιείται πάρα πολλά link μέσα σε μια ημέρα. Από 2 - 5 links / ημέρα θεωρώ ότι είναι καλά. Δοκιμάστε με λιγότερο ανταγωνιστικές λέξεις κλειδιά για αρχή και σιγά σιγά αρχίστε να μπαίνετε δυναμικά, έχοντας χτίσει μια καλή υποδομή. Συμπερασματικά θα ήθελα να πω ότι εάν διαπιστώσετε πως είστε και εσείς ένα ακόμη «μέλος του sandbox», μην τρομάξετε και μην κάνετε σπασμωδικές κινήσεις και καταστρέψετε εντελώς τη σελίδα σας με μεθόδους όπως αλλαγή domain name, redirection και διάφορες άλλες που πιθανώς θα σας βγάλουν και εκτός λίστας αποτελεσμάτων Google.

Όταν βγείτε θα είστε πιο δυνατοί από ποτέ....

Άρθρα για τις μηχανές αναζήτησης (S.E.O)

Μηχανές αναζήτησης τι "θέλουν"
Ανάλυση κίνησης ιστοσελίδων
Αξιολόγηση ιστοσελίδων
Δημιουργήστε δεσμούς - links
Επιλογή λέξεων κλειδιών

Παρακολούθηση αποτελεσμάτων
Τα 10 απαγορευτικά σημεία
Μηχανές αναζήτησης & FLASH
Λόγοι που μεταβάλουν το SERP
Ανάλυση του φίλτρου Sandbox